Bleckmann creëert meer biodiversiteit op industrieterrein Bergen op Zoom

27 januari 2021

In samenwerking met leerwerkbedrijf WVS stimuleert Bleckmann de biodiversiteit op het industrieterrein Bergen op Zoom. Door de aanleg van een vlindertuin met slimmer groen zoals een takkenril, bloemenstroken en insectenhotels wil Bleckmann een bijdrage leveren aan een gezond ecosysteem rond hun bedrijventerrein.

Afgelopen zomer ging Bleckmann aan tafel met leerwerkbedrijf WVS. De gedachte was om aantrekkelijke en natuurvriendelijke plannen te maken voor het groen rond het bedrijventerrein in Bergen op Zoom met oog voor bijenwelzijn.

Circulaire gedachte

Inmiddels zijn de eerste plannen in uitvoering. De groenafdeling van WVS maakte in december 2019 een takkenril, een halfhoge wand van natuurlijk restmateriaal die beschutting biedt aan insecten, reptielen en vogels. Een welkome toevoeging aan een industrieel gebied. Vanuit de circulaire gedachte werden de gebruikte materialen zoveel mogelijk gewonnen in de directe omgeving van het terrein. WVS hoofduitvoerder Dennis Schijvenaar licht toe: “We gebruiken zoveel mogelijk lokaal gewonnen materiaal. Zo zijn de palen en het vulsel gemaakt van wilgen die op het terrein groeien. Er stonden teveel bomen dicht op elkaar, dus die hebben we uitgedund en meteen voor de ril ingezet.”

Krachten bundelen

Bij de vergroening van het industrieterrein wordt er specifiek op gelet dat de beestjes die in de omgeving leven een kans krijgen om te floreren. Daarbij wordt ook de kennis van Bijenlandschap West-Brabant ingezet. Voor de groenwerkers van WVS een mooie kans om kennis aan te vullen met die van andere natuurkenners uit de regio. Het initiatief wordt bovendien gesteund door de afdeling groenbeheer van de gemeente Bergen op Zoom, die tevens participeert in dit project. De enthousiaste samenwerking en het bundelen van krachten maakt het project tot dusverre al tot een succes.

Ron Thijssen, manager corporate social responsibility bij Bleckmann besluit: “Wij vinden het als organisatie heel belangrijk om iets terug te doen voor en betrokken te zijn bij onze directe omgeving. Mede door samenwerking en de constructieve inbreng en adviezen van de gemeente hebben we een goede eerste stap gezet naar een meer biodiverse inrichting van het bedrijventerrein. In het voorjaar werken we met WVS verder aan dit groenproject en hopen echt dat andere bedrijven in het gebied dan ook aanhaken. Dat zou toch mooi zijn?”

Download materialen

Lees meer nieuws